Integracja sensoryczna – ważny proces w życiu dziecka

przez Integracja sensoryczna Warszawa

Funkcjonowanie naszego organizmu jest uzależnione od wielu różnych procesów. Niektóre z nich zachodzą niezależnie od nas i jeśli jesteśmy zdrowi, to nawet nie zwracamy na nie uwagi. Jednym z takich procesów jest integracja sensoryczna Białołęka. Za jej pomocą wszystkie informacje, bodźce oraz wrażenia docierające do organizmu za pośrednictwem zmysłów są odpowiednio interpretowane, porządkowane i rozumiane. Dzięki integracji sensorycznej Tarchomin każdy człowiek ma możliwość pełnego poznawania świata zewnętrznego i odpowiedniej reakcji na bodźce. Ten proces rozpoczyna się już w życiu płodowym i trwa przez całe życie. Nie zawsze jednak rozwija się prawidłowo – wówczas mówimy o zaburzeniach integracji sensorycznej (zaburzeniach SI). 
Mogą się one objawiać w charakterystyczny sposób. Jeśli zauważymy u naszego dziecka niepokojące objawy, możemy skorzystać z pomocy specjalistów, którzy przeprowadzą właściwą diagnozę. Prawidłowo wykształcona integracja sensoryczna Warszawa Mokotów ułatwia życie i pozwala dziecku w pełni się rozwijać. 

Zaburzenia integracji sensorycznej – objawy

Eksperci często podkreślają, że zaburzenia integracji sensorycznej Mokotów u każdego dziecka mogą objawiać się w zupełnie inny sposób. Jest to kwestia indywidualna, związana z przebiegiem ciąży i porodu, późniejszym rozwojem dziecka czy innymi zaburzeniami występującymi u niego. W każdym przypadku bardzo ważną rolę odgrywa obserwacja zachowań dziecka. Również terapia sensoryczna będzie mieć inny przebieg u poszczególnych dzieci, w zależności od tego czy dziecko jest nadpobudliwe, nadwrażliwe czy wręcz przeciwnie.

Niezależnie od problemów występujących u naszego dziecka, można wymienić kilka grup objawów charakterystycznych dla zaburzeń integracji sensorycznej. Dziecko może mieć zaburzenia równowagi i koordynacji ruchowej – problemy z wchodzeniem na drabinki, chodzeniem po ławce, wchodzeniem po schodach, wykonywaniem prostych ćwiczeń gimnastycznych, łapaniem piłki czy grą w sporty zespołowe. Dzieci cierpiące na tego typu zaburzenia często mylą strony, chodzą niezgrabnie, mają problemy z postawą czy wręcz potykają się o własne nogi.

Dziecko może mieć również niewielką sprawność manualną, która objawia się między innymi trudnościami w samodzielnym ubieraniu się, zapinaniu guzików, wiązaniu sznurówek, wykonywaniu prac plastycznych. Jest to szczególnie widoczne w przedszkolu czy szkole, kiedy dziecko miewa trudności z nauką nowych umiejętności takich jak pisanie, czytanie, rysowanie, wycinanie kształtów. W niektórych przypadkach (ale nie zawsze) dzieci z zaburzeniami uczą się chodzić i mówić później niż ich rówieśnicy. 

Dzieci z zaburzeniami SI mogą być nadwrażliwe na dotyk i wówczas unikają przytulania, kontaktu z drugą osobą czy zakładania określonych ubrań albo butów. W innym przypadku dziecko może nie odczuwać wrażliwości na dotyk i poszukiwać coraz silniejszych bodźców na przykład uderzając w ściany, rzucając się na podłogę lub uderzając inne osoby.

Oprócz nadwrażliwości dotykowej, dziecko może również wykazywać nadwrażliwość słuchową lub wzrokową – określone dźwięki lub bodźce wizualne mogą powodować u niego rozdrażnienie.

Zaburzenia SI – diagnoza i terapia 

Diagnoza integracji sensorycznej cena najczęściej obejmuje kilka spotkań – może być przeprowadzona w centrum wspomagania rozwoju albo odpowiedniej poradni. Terapeuta przeprowadza szczegółowy wywiad z rodzicami, a następnie obserwuje dziecko w sali integracji sensorycznej. Na podstawie takiej obserwacji oraz występujących objawów będzie możliwe opracowanie odpowiednich ćwiczeń i rozpoczęcie terapii trwającej najczęściej przez rok lub dwa lata. Ćwiczenia powinny być wykonywane regularnie. Z przeprowadzeniem diagnozy i rozpoczęciem terapii nie powinniśmy zwlekać gdyż rozpoczęta we wczesnym dzieciństwie przynosi bardzo dobre efekty. 

Przeczytaj także