Jak dostosować zajęcia logopedyczne do potrzeb dziecka?

przez Integracja sensoryczna Warszawa

Dzieci jako pacjenci są bardzo wymagający i potrzebują specjalnego podejścia oraz indywidualnego traktowania. Bardzo często nie rozumieją dlaczego muszą udać się do danego lekarza czy też specjalisty i dlatego bardzo ważny jest wybór odpowiedniej placówki gdzie zatrudnieni są specjaliści z odpowiednim podejściem do dzieci. Jeżeli chodzi o zajęcia logopedyczne dla dzieci to sposób w jaki będą one przeprowadzane jest kluczowy w całym procesie wspomagania prawidłowej wymowy. Jak dostosować zajęcia logopedyczne do potrzeb dziecka? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w dalszej części artykułu.

    Dzieci (jak również dorośli) są różne, mają odmienne charaktery i zainteresowania dlatego nie ma jednego przepisu na zajęcia logopedyczne podczas których wszyscy mali pacjenci będą współpracować. Aby odpowiednio dostosować zajęcia logopedyczne do dziecka należy przede wszystkim poznać pacjenta. Obserwacja dziecka i pytanie o jego zainteresowania to klucz do sukcesu w zajęciach logopedycznych. W przypadku dzieci zajęcia tego typu odbywają się poprzez zabawę więc podstawą jest wiedza na temat tego co dziecko lubi. Logopedia Warszawa to miejsce w którym doskonale zdajemy sobie sprawę z tego że logopedia dla dzieci jest wymagającym procesem. W logopedia Warszawa- Białołęka zawsze jesteśmy po to aby zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa i komfortowe warunki do przeprowadzania ćwiczeń logopedycznych. Podczas pracy z małymi pacjentami skupiamy się przede wszystkim na tym aby:

  • dać czas sobie i dziecku na poznanie się ponieważ to pomaga budować relację i zaufanie
  • nie ograniczać potrzeb ruchowych dziecka
  • dostosowywać zabawy do temperamentu małego pacjenta
  • motywowaniu dziecka
  • słuchaniu dziecka (czego potrzebuje w danym momencie)

Aby zajęcia logopedyczne przyniosły oczekiwane rezultaty należy przede wszystkim zdać sobie sprawę z tego że dziecko nigdy nie będzie zachowywało się jak osoba dorosła i logopeda musi zdecydowanie wykazać się kreatywnością. Odpowiednio przygotowane zabawy i gry bez wątpienia przyniosą pożądany efekt. Nie może też być mowy o tym aby próbować zachęcać dziecko „na siłę”. Jeżeli widzimy już znudzenie i brak chęci współpracy to należy zajęcia przerwać aby nie zniechęcić dziecka do kolejnej wizyty. Taka sytuacja to również sygnał dla logopedy co powinnien zmienić i na co zwrócić uwagę podczas kolejnych zajęć. W przypadku pracy z dziećmi każdy sygnał wysyłany od pacjenta powinien być traktowany przez specjalistę jako cenna wskazówka. Logopedia Warszawa-Ochota tutaj każde dziecko poczuje się wyjątkowo ponieważ dla nas każdy pacjent jest bardzo ważny. Zanim przystąpimy do terapii w pierwszej kolejności skupiamy się na poznaniu dziecku i konkretnym zdiagnozowaniu problemu. Dopiero gdy już posiadamy odpowiednią wiedzę przystępujemy do działania. Tylko takie dostosowanie zajęć logopedycznych do potrzeb dziecka da gwarancję sukcesu. Indywidualne podejście bez wątpienia jest bardzo ważne na każdym etapie terapii logopedycznej.

Przeczytaj także