Istotne znaczenie terapii ręki, a prawidłowe funkcjonowanie szkolne u dziecka

przez Integracja sensoryczna Warszawa

    Prawidłowy rozwój dziecka we wszystkich aspektach życia to priorytet rodziców. Od urodzenia dzieci są bacznie obserwowane, a każda nieprawidłowość w zachowaniu powinna być konsultowana z lekarzem specjalistą. Niezwykle istotny jest rozwój integracji sensorycznej i warto pamiętać że wszystkie nieprawidłowości które uda się wychwycić w najmłodszych latach życia dziecka można w całości wyeliminować.

Nie inaczej powinno być w sytuacji gdy rodzice bądź opiekunowie zauważą niepokojące objawy u swoich dzieci takie jak:

  • Niechęć do dotykania różnych faktur, na przykład dziecko nie chce bawić się plasteliną i wybiera tylko twarde jednolite przedmioty.
  • Brak koordynacji między dwiema kończynami górnymi.
  • Brak koordynacji wzrokowo- ruchowej, to znaczy że dziecko nie potrafi trafiać do celu danym przedmiotem, jak i występują problemy z łapaniem.
  • Nieprawidłowe napięcie mięśniowe w okolicach kończyn górnych.
  • Problemy z samodzielnym ubieraniem się, sznurowaniem butów lub zapinaniem guzików.
  • Zaburzona sprawność grafomotoryczna która objawia się między innymi tym że dziecko nie potrafi wycinać, występują trudności z malowaniem, rysowaniem i pisaniem.
  • Nieprawidłowa postawa ciała (zwłaszcza podczas siedzenia przy stole).
  • Nieadekwatna szybkość pracy kończyn górnych do powierzonego zadania (zbyt szybka, lub zbyt wolna reakcja)

    Gdy występują u dziecka powyższe zaburzenia może być to wskazanie do wdrożenia terapii ręki.

Czym jest terapia ręki?

Otóż jest to szereg procesów wdrażanych jednocześnie przez logopedę, fizjoterapeutę, terapeutę od integracji sensorycznej, psychologa i pedagoga. Współpraca tego typu oraz szybkie wdrożenie terapii pozwala na 100% powrót dziecka do pełnej sprawności. Rehabilitacja dziecka jaką jest terapia ręki ma za zadanie doprowadzić ręce do pełnej sprawności, tak aby w przyszłości dziecko mogło funkcjonować w jak najbardziej prawidłowy i naturalny sposób. Dzięki dokładnie przeprowadzonej terapii ręki funkcjonowanie szkolne u dziecka będzie przebiegać prawidłowo. Dziecko wtedy nie odczuwa stresu i dyskomfortu związanego z tym, że nie potrafi wykonać danego zadania.

Wczesne wspomaganie rozwoju – terapia ręki

    W ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci mogą korzystać z terapii przeprowadzanych przez wielu różnych specjalistów, między innymi z terapii jaką jest integracja sensoryczna i opisywana terapia ręki. Terapia ręki Warszawa Ochota to centrum wspomagania rozwoju dziecka , gdzie nasza świetnie wyszkolona kadra w najlepszy i profesjonalny sposób zajmuje się zaburzeniami rozwojowymi dzieci dbając przede wszystkim o ich dobro. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że aby ćwiczenia przynosiły pożądany skutek muszą być przede wszystkim ciekawe dla małych pacjentów. Terapia ręki Warszawa Białołęka to miejsce gdzie maluchy chętnie współpracują ze specjalistami, ponieważ nasze podejście jest indywidualne i nigdy nie traktujemy dwóch pacjentów tak samo. Wiemy o tym że każdy maluch jest inny i lubi co innego, dlatego przygotowane zestawy ćwiczeń są różnorodne. Dodatkowo wspieramy rodziców i opiekunów w codziennej pracy, ponieważ terapia ręki to również ćwiczenia przeprowadzane w domu. Współpraca między specjalistami a rodzicami lub opiekunami jest bardzo ważna, od zaangażowania wszystkich stron również uzależniony będzie czas trwania takiej terapii. 

Terapia ręki – ćwiczenia

    Jeżeli chodzi o ćwiczenia jakie stosowane są podczas terapii to jest ich całe mnóstwo, a każda grupa ma za zadanie wzmocnić inne obszary rąk. Przedstawiamy poniżej tylko kilka przykładów, aby nieco zobrazować temat ćwiczeń praktycznych.  Między innymi dzieci wykonują ćwiczenia takie jak:

  • ćwiczenia graficzne (kopiowanie przez kalkę, wypełnianie konturów itp.)
  • ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe rąk (pokrywanie kolorem całej powierzchni kartki, malowanie figur kolistych itp.)
  • ćwiczenia usprawniające palce rąk (lepienie z plasteliny i modeliny, nawlekanie koralików itp.)
  • ćwiczenia poprawiające chwytanie ( zamykanie słoików, nauka zaciskania pięści itp.)

Terapia ręki – podsumowanie

    Jeżeli zauważymy u dziecka nieprawidłowości rozwojowe związane z funkcjonowaniem górnych kończyn to nie zwlekając należy skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu. Bez wątpienia specjalista ten skieruje dziecko na odpowiednie badania, które finalnie doprowadzą do testów i diagnozy potwierdzających konieczność przeprowadzenia terapii ręki. Co powinno zwrócić uwagę? Jak pisaliśmy powyżej wszelkie problemy z łapaniem i rzucaniem przedmiotów, niechęć do dotykania przedmiotów o różnych fakturach, nieumiejętność (pomimo odpowiedniego wieku) zapinania guzików, sznurowania butów. Również kłopoty przy trzymaniu nożyczek, „koślawe” pismo i nieprawidłowe trzymanie długopisu lub kredek. Usprawnianie motoryki małej która odpowiedzialna jest właśnie za wszystkie czynności związane z pracą rąk, to przede wszystkim poprawa zdolności manualnych, wzmacnianie mięśni kończyn górnych i stymulacji czucia.

Przeczytaj także